Včasné upozornění na protiprávní jednání podstatně zvyšuje šanci na dopadení podezřelého a vyřešení situace. I přesto, že strážníci v rámci informačních kampaní a v rámci jednání s občany na potřebu oznamovat protiprávní jednání okamžitě pravidelně upozorňují, v posledních týdnech se začínají množit stížnosti či oznámení na různé nešvary, ovšem často až s mnohadenním zpožděním.
„Není výjimkou, že dostaneme oznámení o pohybu nějakých podezřelých osob nebo o krádežích a při dodatečném dotazu zjistíme, že nejde o aktuální záležitost, ale věc starou několik dnů. Šance na rychlý a účinný zásah je pak mizivá,“ uvedl ředitel děčínské městské policie Marcel Horák. Dodal, že opožděná oznámení často souvisí s větším využíváním elektronické komunikace. Lidé, místo toho, aby zvedli telefon a na problém upozornili ihned, raději sednou k počítači a napíšou e-mail. „A to bohužel často až s mnohahodinovým nebo i několikadenním zpožděním. Přitom volání na tísňovou linku je zdarma i z mobilního telefonu, který dnes vlastní snad každý,“ poznamenal Horák. Volání na tísňovou linku strážníci preferují z praktických důvodů. Dozorčí služba totiž často od oznamovatele potřebuje řadu dalších informací a jejich vyřizování přes e-mail by bylo velice zdlouhavou záležitostí. „Zkrátka pokud jde o aktuální věc, kdy je někdo svědkem protiprávního jednání, ideálně vidí pachatele či podezřelého, kterého je schopen popsat, je nejlepším řešením zavolat na linku 156 a vše operační službě popsat. Šance na zdárné vyřešení problému je pak mnohem vyšší. E-mail, ve kterém je napsáno, že se kolem nějaké zahrádky pohybovali minulý týden podezřelá individua, je sice podnětem k namátkové kontrole, ale konkrétní situaci reálně nevyřeší. Kdyby místo takového e-mailu oznamovatel zavolal ihned, mohla by hlídka minimálně zjistit totožnost dotyčných podezřelých a zjistit, zda se nejedná o zájmové osoby policie apod. Takový postup je zároveň výbornou prevencí a případného pachatele poměrně účinně od nekalých úmyslů odradí,“ vysvětlil ředitel.
E-mailová komunikace je neocenitelná v případě, kdy oznamovatel potřebuje zaslat například fotodokumentaci nějakého problému, který nevyžaduje okamžitou reakci. „Jedná se například o fotky odpadků, které někdo náhodně objevil nebo fotografie dopravní situace sloužící jako podnět k řešení apod. V takovém případě je tato forma oznámení či podnětu samozřejmě na místě,“ dodal Horák.